fbpx

Scrum w agencji, czy to ma sens? Czy to możliwe?

Client Driven Development, ASAP, Nad godziny, Biznes, Zrób to, Nie ma czasu – tak czasem wyglądają realia pracy w agencji interaktywnej. Dla osób statecznych ceniących dobre oprogramowanie – takie środowisko jest koszmarem. Bardzo łatwo o wypalenie zawodowe a sytuacja w dziale IT może wyglada tak jak na obrazku.

Brak chęci? Czy aby napewno?

Nie dziwię się braku chęci implementacji Scrum – to wymaga transformacji całej organizacji, a takie działania są ryzykowne i kosztowne. W bardzo zmiennym środowisku jest to praktycznie niemożliwe. I nie chodzi tutaj o rodzaj projektów a raczej o mentalność osób, na samym szczycie – może nawet i właścicieli firm a nie tylko kadry zarządzającej.  

Ciągła rywalizacja na rynku zmusza firmy do konkurowania, odkładając takie duże zmiany na później – to normalne i należy to uszanować, nie można od razu kategoryzować firmy jako złe, bo nie chcą zmiany. To jest proces, do którego należy dojść, tak samo jak w sytuacji budowania zespołu – etap niechęci i braku efektywności musi wystąpić (ale to temat na inny artykuł). 

To co można zrobić? 

Wprowadźmy zatem nie Scrum, ale wykorzystajmy narzędzia Agile. Jasno sprecyzujmy, że nie chcemy teraz kolejnych zasad i transformacji przedsiębiorstwa natomiast możemy poprawić proces pracy poprzez wykorzystanie nowych technik. Zakomunikujmy w firmie, wiemy co to jest Scrum ale nie jesteśmy na to gotowi, to zbyt duża zmiana, ale znamy narzędzia jakie są wykorzystywane i spróbujmy coś poprawić. 

Od czego zacząć? Komunikacja! 

Komunikacja, rozmowy, kłótnie. Zanim zbudujesz zespół, musisz trochę się pokłócić. Sytuacje takie pokazują Otwartość i Odwagę – dwie wartości zespołu Scrum. Zapoznaj się z dysfunkcjami w zespole (Patrik Lenocini), zdiagnozuj je i zacznij rozmawiać. Uszanuj zdanie innych, postaraj się przekonać osoby do realizacji projektu, do podjęcia odpowiedzialności.  

Jak poprawić komunikację? 

  1. Spotkania zespołu, od Juniora do CEO, co 2 tygodnie 
  2. Omawianie problemów 
  3. Runda wypowiedzi 
  4. Wyklarowanie jednego problemu 
  5. Propozycja rozwiązania 
  6. Implementacja rozwiązania 

Podsumowanie 

Scrum jest trudny w implementacji, czasochłonny i początkowo wymaga dodatkowych nakładów finansowych – dodatkowo może wywołać rotację na poziomie menedżerskim. Nie każda organizacja może sobie na to pozwolić, i jest to jasne. Dlatego proponuję wykorzystywać narzędzia Scrum, które mogą pomóc w codziennej pracy, obniżając koszty i poprawiając przepływ informacji.