Framwork Scrum pozwala i zachęca, aby korzystać z różnego rodzaju procesów i technik, które wspierają pracę zespołową. Poniżej prezentuję jakie moim zdaniem zagadnienia są pomocne a czasem wręcz niezbędne do efektywnego działania w Scrumie.

i Kaizen
Poprzez częstą Inspekcję i Adaptację, Scrum Team nieustannie zwiększa swoją wydajność oraz skuteczność. Jest to nic innego jak metodologia Kaizen, również nazywana jako „metoda małych kroków” – nieustanne polepszanie. Podczas każdego z wydarzeń Scrum zespół diagnozuje udoskonalenia procesu, przeszkody i je usuwa -> ten proces wspomaga Scrum Master. Miejcie natomiast na uwadze to, że problemy są zgłaszane przez cały zespół, a Scrum Master jedynie moderuje proces.
Polecam pozycję: Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie
i 5 dysfunkcji zespołu
Patric Lencioni w swoich publikacjach na temat dysfunkcji zespołu jasno określa obszary które są odpowiedzialne za ich błędne działanie. Dzięki pokonaniu przeszkód opisanych przez tego autora, możemy budować spójne i skuteczne zespoły. Gdy do takiego zespołu wdrożymy framework Scrum – osiągniemy naprawdę ogromną wartość dla firmy.
Pokonanie 5 dysfunkcji jest procesem długim lecz powinien być na bieżąco poruszany podczas spokań „Budowania zespołu”. Wręcz gotowe schematy działań pozwolą skutecznie przeprowadzić transformację grupy osób w jeden spójny zespół. Jako że komunikacja w Scrumie jest bardzo ważna – znajomość tych pozycji jest według mnie niezbędna.
- Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie.
- Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej
i zarządzanie ludźmi
Nowoczesne zarządzanie ludźmi różni się zdecydowanie od tego co było dawniej – aktualnie pracownicy pragną posiadać satysfakcję z pracy, i to trzeba im zapewnić. Motywowanie infantylnymi nagrodami, takimi jak „opieka medyczna”, „bilety do kina” itp – teraz to za mało. Ludzie potrzebują długofalowej inspiracji a nie motywacji, samodzielności i wspierającego zarządzanie aniżeli dyrektywnego.
Zespół Scrum powinien być samoorganizujący, dlatego należy poprzez umiejętne zarządzanie umożliwić ludziom zdobyć takie umiejętności. Pamiętaj:
Miarą wartości menedżera nie jest wydajność nadzorowanych przez niego pracowników, ale wydajność tych, których pozostawił bez opieki.
Jednominutowy Menedżer w praktyce
i „Drive”
Daniel H. Pink – książka „Drive” (tak – nie ma tłumaczenia tytułu na język Polski) prezentuje teorię, dlaczego jedni pracują lepiej a inni gorzej na takim samych stanowiskach posiadając taką samą wiedzę. Wewnętrzna chęć pracy jest b. często jedynym argumentem pracy w firmie – zwłaszcza dla osób doświadczonych, ekspertów. Tak samo jest w Scrumie – jest wymagane zaangażowanie – jedna z wartości frameworka bez której nie da się zbudować wydajnego zespołu.
Scrum jako zespół Liderów
Ostatecznie każdy członek zespołu powinien dbać o pozostałych. Oznacza to, że każdy jest Liderem i cele zespołu są ważniejsze niż osobiste. Odpowiedzialność w Development Team należy do całego zespołu, i nie ma pojęcia „odpowiedzialności personalnej”, nie można też rozliczać poszczególnych osób z wyników. Od tego jest zespół. Lider to nie jest osoba z największą wiedzą tylko ta „co je ostatnia”. Gorąco polecam książkę „Liderzy jedzą na końcu”, Simon Sinek.