Celem tego wydarzenia jest znalezienie co najmniej jednej rzeczy do poprawy w kwestii przepływu informacji, komunikacji. Dzięki temu proces tworzenia produktu jest zmieniany względem aktualnych potrzeb i jest osiągana większa wydajność dzięki poprawom.

TimeBox
Jest to spotkanie, które powinno zająć najmniej czasu (nie licząc Daily) – maksymalnie 3 godziny dla Sprintu miesięcznego. Jeżeli praktyka wskazuje, że długości przebiegów to zazwyczaj 2/3 tygodnie – całe spotkanie powinno zająć max 2 godziny.
W przypadku gdy retrospektywa zajmuje więcej niż 2 godziny i nie ma podjętych decyzji oznacza, że zespół ma spore dysfunkcje a Scrum Master potrzebuje pomocy.
To nie jest czas do narzekania!
Przed rozpoczęciem spotkania Scrum Master powinien przypomnieć cel spotkania – znalezienie co najmniej jednego usprawnienia, które pomoże w realizacji Przyrostu. W tej sytuacji należy położyć nacisk na to – aby uniknąć narzekania i dyskusji. W zależności od liczby członków zespołu, każdy powinien mieć możliwość wypowiedzenia się przez 5 do max 10 minut bez przerywania ze strony innych osób.
Przebieg retrospektywy
- Ustalenie czasu trwania spotkania w zależności od długości sprintu
- Podsumowanie poprzedniej retrospektywy
- Czas pierwszych wypowiedzi
- Dyskusja nad najważniejszymi problemami zespołu
- Propozycja rozwiązania
Pierwsza część spotkania
Tutaj członkowie Scrum Team przekazują wszystkie dobre i złe kwestie jakie były w trakcie sprintu. Dobrym rozwiązaniem jest wypisywanie ich na karteczkach i przyklejanie do tablicy. Wymaga to skonkretyzowania problemu i jest bardzo zwięzły opis. Te działania powinny zająć nie więcej niż 30% spotkania.
Następnie Scrum Master powinien zdiagnozować najczęściej poruszane problemy i je podsumować. Teraz “na tapecie” powinno być max 3 najważniejsze sprawy do poprawy.
Druga cześć spotkania
Zespół dyskutuje jak może poprawić problem znajdując rozwiązanie. W tej części spotkania musimy zapomnieć o pozostałych kwestiach -> w Scrum’ie skupiamy się na pracy zespołowej i największe znaczenie mają problemu zespołu.
Nie oznacza to, że można zignorować czyjeś pojedyncze problemy. Scrum Master powinien wrócić do tematu innego dnia i rozwiązać sprawy, które mogą być ważne tylko dla pojedynczych osób. Jak np.: nieergonomiczne stanowisko pracy, stary sprzęt czy konflikty 1:1.
Decyzja
Spotkanie musi kończyć się decyzją, którą każdy akceptuje – o tym jak sprawnie podjąć decyzje na spotkaniu opisuje tutaj: https://www.zeromski.me/komunikacja-w-scrum-ale-jak-czesc-1-podstawy/
Uwaga!
Podczas retrospektywy mogą ujawnić się konflikty w które uwikłane są poszczególne osoby z zespołu, lecz ta sytuacja wpływa na pracę wszystkich. W takiej sytuacji Scrum Master powinien podjąć się roli mediatora i rozwiązać konflikt na dwa sposoby:
- przy
udziale zespołu - na osobności
Ja rekomenduję załatwianie spraw personalnych bez udziału zespołu, w odpowiednim momencie. Oznacza to, że spotkanie nie może być podjęte, kiedy te osoby są w stresie. Warto też zapoznać się ze sprawą wcześniej i być przygotowanym. Zespół Scrum powinien takie kwestie rozwiązywać wewnętrznie bez udziału osób z zewnątrz.
Podsumowanie
Retrospektywa może być bardzo wydajnym narzędziem w ciągłym ulepszaniu procesu tworzenia oprogramowania – należy jedynie przeprowadzić to spotkanie sprawnie i konkretnie. Nie można też pomijać kwestii ważnych dla poszczególnych osób. Dobry zespół można poznać po tym, że sobie ufa a każda retrospektywa to element doskonalenia pracy.