Spotkanie bez kłótni jest mało produktywne – jeżeli więcej niż 5 osób jest zgodne w wielu kwestiach bez zająknięcia, z pewnością jest problem z komunikacją. Po takich wydarzeniach w windach, korytarzach pojawiają się teksty „szkoda że nie powiedziałem/am”….

Praca zespołowa w Scrum
Dla przypomnienia – praca zespołowa jest podstawą efektywnej pracy.
Istotą Scruma jest niewielki zespół. Niezależny zespół jest wysoce elastyczny i potrafi spawnie się dostosowywać.
Scrum Guide 2017.
Oznacza to, że zespół musi sprawnie się komunikować, a Scrum Master powinien zdiagnozować czy ta grupa osób – tworzy jedną drużynę. Podstawą do diagnozy może być lista dysfunkcji zespołu Patrick Lenocini (gorąco polecam tę pozycję oraz pozostałe książki Patrick’a).
Diagnoza
Opisuję sytuację, gdy więcej niż 5 osób dyskutuje na kilka tematów w ciągu godziny. Jeżeli w takiej sytuacji nie wystąpi ani jedna konfliktowa sytuacja – oznacza to, że zespół potrzebuje dużego wsparcia.
Nigdy w skomplikowanych procesach nie zdarza się tak aby nie było ani jednej spornej kwestii – sztuczna harmonia oraz brak zaufania nie pozwalają na spójną i efektywną pracę.
Efekty braku kłótni
- “Szkoda, że nie powiedziałem/am” słyszane na korytarzach
- Brak skupienia na wspólnym celu
- Brak odpowiedzialności zespołu
- Niezadowolenie niewysłuchanych osób
- Brak zaangażowania członków w podjęte decyzje
Jak wywołać kłótnie, czyli konstruktywne dyskusje
Przede wszystkim uczestnicy zebrania muszą sobie ufać oraz wiedzieć jak wypowiadać sporne kwestie bez urażania innych. Gdy ten etap, zaufanie w zespole, uda nam się uzyskać należy przyłożyć nacisk na wyrażanie swoich opinii. Najlepszym rozwiązaniem jest zmuszenie każdej osoby do wypowiedzenia się, a następnie skupienie się na poruszonych kwestiach.
Pojawiająca się frustracja z powodu braku jednomyślności to dobry objaw, sprzyjający wyklarowaniu się pewnych kwestii. Sytuacja, gdy każdy może się swobodnie wypowiedzieć powoduje, że inni mogą się wsłuchać w przemyślenia kolegów. Przy kolejnej rundzie wypowiedzi zespół powinien być bliżej rozwiązania – pojawiają się ustępstwa oraz doszczegółowienie – taki stan możemy nazwać konstruktywną dyskusją.
Metody wywołania dyskusji
Skupiam się tutaj na metodach wywołania dyskusji a nie na tym, aby dążyła ona do decyzji – decyzyjność jest oddzielnym tematem. Także:
- Wzajemne słuchanie
- Unikanie długich monologów i dialogów (1:1)
- Rundy wypowiadania – każdy po kolei
- Wypisywanie prawdziwych problemów na tablicy
- Podsumowanie spotkań
- Przed zakończeniem spotkania – akceptacja od każdego członka decyzji (kolejna runda)
- W przypadku braku konsensusu, a zakończeniu czasu spotkania – poinformowanie ze spotkanie będzie kontynuowane bez podejmowania decyzji
Podsumowanie
Kłótnie są nieodłącznym elementem procesu, który prowadzi do podejmowania akceptowanych decyzji przez każdego uczestnika spotkania. Spory są widoczne w dojrzałych zespołach, gdzie członkowie ufają sobie i nie skrywają emocji oraz pomysłów. Swoboda wypowiedzi prowadzi do kolejnych możliwych rozwiązań, które mogą być wdrażane teraz bądź w przyszłości.